0
KOŠÍK JE PRÁZDNÝ
Přejít do košíku

Streamované hry: Google a Microsoft chystají revoluci.

Stovky ba i tisíce her dostupné jedním kliknutím. Minimální požadavky na tvůj hardware, pouze na dostatečný připojení. Žádné kupování jednotlivejch her, ale výhodný paušál jako u Netflixu nebo Spotify. Žádné exkluzivity a těžké rozhodování mezi platformou. To jsou jen některé z výhod potenciálních služeb pro streamování her.

 

Celé to zní moc dobře, komu by se nelíbilo platit třeba tři stovky za měsíc a mít přístup k těm největším peckám kdekoliv, kde je dobrej internet. Třeba bys začal hrát doma v obýváku a pokračoval ve vlaku na tabletu.

Elegantní myšlenka budoucnosti hraní existuje už pěkně dlouho, pořád se ale nepovedla úspěšně realizovat v takový míře, jako se to povedlo Netflixu s filmy a seriály nebo Spotify s hudbou.

 


 

Výlet do historie

Nejnovější vývoj ale naznačuje, že by tento zlatý grál hraní her, mohl bejt skutečně na dosah. Ještě, než se podíváme na nové a mocné hráče herního průmyslu, stručně si připomeneme historii streamování her.

Asi nejvíce se do paměti povedlo zapsat službě OnLive, která působila řadu let a přes internet bylo možné streamovat hry jako Crysis 2 a další. Služba byla oznámena v roce 2009 a po menší prodlevě a odložení spuštěna v létě 2010. Ačkoliv fungovala zhruba pět let, nepovedlo se za tu dobu vyřešit uspokojivě kvalitu ani omezit lag při ovládání her.

Fungování OnLive skončilo v roce 2015 prodejem technologie a patentů Sony. V historii OnLive lze najít také spor s Microsoftem, kterýmu se nelíbilo, že OnLive přes internet nabízelo Windows 7 s Office sadou, což bylo proti podmínkám operačního systému.

Sony kromě OnLive odkoupilo také službu Gaikai, což se stalo už v roce 2012. Sony infrastrukturu použilo jako základy pro své služby Remote Play umožňující majitelům konzole PlayStation, aby se ke konzoli připojili na dálku a hráli takto.

Kromě toho Sony nabízí v zahraničí PlayStation Now, přes který jde streamovat celou řadu PlayStation her, jejichž počet aktuálně přesahuje 750. Najdeš zde Bloodborne, Uncharted, první Red Dead Redemption a kupu dalších. U nás bohužel oficiálně nefunguje.

 

 

Nesmíme opomenout ani GeForce Now od Nvidia. Služba za pár let prošla trošičku zmatečným vývojem. Původně šlo o doplněk zařízení Shield, který aktuálně existuje primárně jako chytrý box Shield TV pro vaši televizi, pomocí kterého jsi mohl za měsíční poplatek hrát celou řadu vybranejch her a fungovalo to poměrně dobře.

V létě minulýho roku Nvidia službu změnila, aby fungovala také pro počítače se systémy Windows a macOS. Nová verze má nabídnout jakýsi “pronájem” počítače v cloudu, na kterém si následně spustíš svoje koupený hry. Od tý doby běží GeForce Now v bezplatný betaverzi a zatím se neví, kdy dojde ke spuštění naostro.

 

 


 

Microsoft Project xCloud

Je čas opustit historii a podívat se na, snad jasnější budoucnost pro streamování her.

Velký boost dostalo odvětví v říjnu minulýho roku, kdy Microsoft oznámil ambiciózní Project xCloud. Microsoft je gigant a na celém světě má “rozházená” výkonná datacentra + obří Xbox divizi.

Zkrátka pokud chce streamování her přinést firma tohoto kalibru, měli by hráči dávat minimálně pozor. Microsoft plánuje velké představení služby na letošní E3, takže si ještě chvíli počkáme.

 

 

Zatímco Microsoft se do velkých odhalení ještě nepustil, v březnu tohoto roku oznámil Google s velkou fanfárou svoji streamovací službu Stadia.

 


 

Google Stadia

Google poměrně rád experimentuje, ať už to byly chytré brýle Google Glass nebo třeba mobilní augmentovaná realita Project Tango. S Google Stadia ale hned při představení dávala firma najevo, že si tento projekt pořádně promyslela a myslí to skutečně vážně.

Přemýšlíš, kde se vzal název Stadia? Jedná se o množný číslo anglickýho slova stadium - tedy stadion. Stadion je zkrátka místo, kde se lidstvo milénia scházelo za zábavou. Tak proto ten netradiční název.

 

 

Ale zpátky k samotné službě. Google si věří po technický stránce a slíbil rovnou 4K rozlišení společně s 60 FPS, do budoucna navíc mluví o 8K. Bude tak hodně zajímavý sledovat, jak se toto rozlišení povede nabídnout, aniž by Google vyžadoval připojení, který skoro nikdo nemá.

Stadia má na starost Phil Harrison, tento veterán v minulosti působil jako v Microsoftu tak v Sony.

Plynulý běh her na 4K rozlišení zajistí speciální servery postavené na vlastním procesoru s 16 GB operační paměti a grafickým čipem vyvinutým společně s AMD. Každá hra má mít díky tomuto hardware k dispozici zhruba 10,7 TFLOPS výkonu, což je o dost více než nabídne Xbox One X nebo PlayStation 4 Pro.

Google si rovnou navrhl a vyrobil vlastní gamepad. Design a ergonomie jdou cestou klasiky, ale fungování je poměrně chytré. Gamepad se totiž připojuje přes WiFi k internetu a rovnou ke Stadia, aby mohl co nejrychleji odesílat vstupy od hráče. To také znamená, že nemusíte gamepad párovat s vašimi zařízeními.

 

 

Chceš další důkaz, že Stadia není jen vedlejší experiment, kterému se Google moc nevěnuje?

Stačí se podívat na obsahovou stránku, kterou vede Jade Raymond (dříve Ubisoft a EA). Google totiž nabral více než tisíc tvůrců her, jenž má pro Stadia tvořit exkluzivity.

Google spustí Stadia letos, podstatné detaily, jako je cenovka nebo počet her, jsou zatím tajemstvím. Při spuštění se počítá i s Evropou, tak se snad dočkáme i my. Stadia by měla fungovat všude, kde spustíte Chrome a taky na zařízeních Chromecast.

Microsoft zatím neprozradil, kdy službu xCloud naostro pustí. Ještě letos by se ale veřejnost měla dočkat minimálně zkušebního provozu.

Každopádně to vypadá, že doba streamovaných her nastala, jelikož se dva obří giganti do tohoto odvětví pustili. Pokud streamovat hry nezvládne Google nebo Microsoft, tak kdo jiný?

 


 

 

Sleduj náš YOUTUBE

Sleduj náš Youtube

Omrknout v novým okně

Objev podobné články

Mobilní hraní není jenom casual. Zkus herní telefony nebo Apple Arcade.
Mobilní hry mají většinou mezi hráči dost špatnou pověst a ono se ani není čemu divit. Stačí se podívat na populární žebříčky a zjistíš, že se na…
Dočíst celý
Návrat krvavé ikony ve velkým stylu: Nové God of War!
Hráči, kterým doma pod televizí leží aktuální konzole od Sony, se dočkali jedný z největších exkluzivit tohoto roku. Řeč je samozřejmě o návratu…
Dočíst celý
Challenge Accepted: Graffiti a Laser Show! aneb rozhovor s umělci.
Čas letí jako voda a Art Challenge už máme za sebou! Přečti si, co všechno to obnášelo, jakej zážitek si výherci odnesli a mnoho dalšího. Tenhle…
Dočíst celý